EURO-FATCA

EURO-FATCA

Polska, jako państwo członkowskie Unii Europejskiej oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju zobowiązała się  w ramach umowy EURO-FATCA do wymieniania z innymi państwami informacji o aktywach finansowych rezydentów tych państw zgromadzonych na rachunkach prowadzonych przez polskie instytucje finansowe.
Podstawą prawną w Polsce, uprawniającą do wymiany takich informacji jest  Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o  wymianie informacji podatkowych z innymi państwami ( Dz. U. z 2017r, poz.648) implementująca do polskiego porządku prawnego wymóg automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania.

Działając w świetle przepisów EURO-FATCA, Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie jako instytucja finansowa jest zobligowany do wprowadzenia regulacji wynikających z ustawodawstwa EURO-FATCA. Zgodnie z wymogami Ustawy, Bank zobowiązany jest do przekazywania za  pośrednictwem Krajowej Administracji Skarbowej informacji o rachunkach klientów, którzy są rezydentami podatkowymi w innych krajach. Informacje te będą w dalszej kolejności przekazywane do właściwych zagranicznych organów podatkowych.

W związku z nałożeniem na Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie obowiązków wynikających z ustawodawstwa  EURO-FATCA, począwszy od dnia 01.05.2017 r. Bank wymaga od swoich Klientów: osób fizycznych i podmiotów gospodarczych otwierających nowe rachunki finansowe takie jak: ROR, rachunki bieżące, rachunki pomocnicze, lokaty terminowe, złożenia stosownego Oświadczenia dotyczącego rezydencji podatkowej. Aktualizacja złożonego Oświadczenia będzie konieczna jedynie w sytuacji zmiany rezydencji podatkowej Klienta.

Bank nie rozstrzyga wątpliwości Klienta dotyczących ustalenia jego rezydencji podatkowej, osobą właściwą, która może wyrazić opinię w tej sprawie jest niezależny doradca podatkowy.
Odmowa złożenia przez Klienta wymagalnego Oświadczenia o statusie rezydencji podatkowej będzie skutkować brakiem możliwości założenia rachunku finansowego oraz podpisania Umowy o wskazany produkt.

 

Najczęściej zadawane pytania:

- Czym jest EURO-FATCA?

Standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard, CRS), to wymóg zgłaszania i gromadzenia informacji obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie, w tym również Banki Spółdzielcze. EURO-FATCA ma na celu ochronę integralności systemów podatkowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania

- Kogo dotyczy EURO-FATCA?

EURO-FATCA dotyczy wszystkich Klientów Indywidualnych i Klientów Instytucjonalnych.

 

- Jakie produkty bankowe są objęte EURO-FATCA?

Produkty bankowe oferowane przez Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie: rachunki ROR, rachunki bieżące, rachunki pomocnicze, lokaty terminowe.

- Czy złożenie w Banku Oświadczenia o rezydencji podatkowej w przypadku zawierania nowej umowy o produkt jest konieczne?

Tak. Stosownie do przepisów Ustawy pobieranie Oświadczeń w toku otwierania rachunku jest elementarnym obligatoryjnym do jego otwarcia. W przypadku odmowy złożenia przez Klienta przedmiotowego Oświadczenia, Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie odmówi zawarcia stosownej umowy i otwarcia rachunku produktu.

- Czy EURO-FATCA stosowana jest we  wszystkich  Bankach?

Tak, wszystkie instytucje finansowe w tym wszystkie Banki w Polsce mają obowiązek postępowania zgodnie z wymogami EURO-FATCA

- Jak często Klienci są zobowiązani do przekazywania informacji o swojej rezydencji podatkowej do Międzypowiatowego Banku Spółdzielczego w Myszkowie?

Po złożeniu raz przez Klienta w Banku ważnego Oświadczenia, kolejne będzie wymagalne jedynie w przypadku aktualizacji informacji danych osobowych lub jeśli Bank uzna na podstawie aktualnych danych, iż status rezydencji podatkowej mógł ulec zmianie

- Jakie informacje Klient jest zobowiązany dostarczyć do Banku?

W związku z wymogami CRS/EURO-FATCA, Bank  poprosi o dostarczenie poniższych informacji:

Klient Indywidualny: imię i nazwisko; aktualny adres zamieszkania; miejscowość i kraj urodzenia; data urodzenia; kraj/kraje rezydencji podatkowej; numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN

Klient Instytucjonalny/Podmioty prawne: nazwa; aktualny adres siedziby (w tym kraj); kraj/kraje rezydencji podatkowej; status podmiotu; dane osoby kontrolującej – dane osoby fizycznej; numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN

- Jakie informacje Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie będzie przekazywał do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej?

Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie będzie przekazywał informacje dotyczące Klienta takie jak: imię i nazwisko, nazwa posiadacza, adres/siedzibę, TIN-numer identyfikacji podatkowej oraz posiadane rachunki, w tym: identyfikator rachunku oraz  saldo rachunku

- Od czego zależy przynależność rezydencji podatkowej?

Zdefiniowanie kraju rezydencji podatkowej zależy od kilku czynników m.in: oceny dokonanej na podstawie ustaw podatkowych, umów międzynarodowych oraz innych okoliczności. W przypadku pytań dotyczących kraju rezydencji podatkowej, każdy Klient zobowiązany jest skontaktować się z niezależnym doradca, gdyż Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego