Ułatwienia dostępu

Przejdź do głównej treści

Informacja o trybie zgłaszania reklamacji

Informacja o zasadach składania i rozpatrywania reklamacji w Międzypowiatowym Banku Spółdzielczym w Myszkowie

Klient Międzypowiatowego Banku Spółdzielczego w Myszkowie (zwanego dalej Bankiem) jest uprawniony do złożenia reklamacji, a Bank jest zobowiązany do jej rozpatrzenia według poniższych zasad:

  1. Klient powinien zgłosić reklamację do Banku niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zaistnieniu okoliczności budzących zastrzeżenia. Bank rozpatruje reklamacje złożone przez Klientów Banku lub osoby działające w ich imieniu:
    1. w przypadku Klientów indywidualnych w zakresie:
      1. transakcji płatniczych w terminie nie późniejszym niż 13 miesięcy od dnia zaistnienia zdarzenia,
      2. kredytów konsumenckich w terminie nie późniejszym niż 6 lat od dnia zaistnienia zdarzenia,
      3. transakcji na instrumentach finansowych w terminie nie późniejszym niż 6 lat od dnia zaistnienia zdarzenia
      4. roszczeń związanych z prowadzonym rachunkiem bankowym oraz pozostałych typów reklamacji w terminie nie późniejszym niż 2 lata od dnia zaistnienia zdarzenia.
    1. w przypadku Klientów instytucjonalnych w zakresie:
      1. transakcji płatniczych w terminie nie późniejszym niż 1 miesiąc od dnia zaistnienia zdarzenia,
      2. kredytów w terminie nie późniejszym niż 3 lata od dnia zaistnienia zdarzenia,
      3. roszczeń związanych z prowadzonym rachunkiem bankowym oraz pozostałych typów reklamacji w terminie nie późniejszym niż 2 lata od dnia zaistnienia zdarzenia.
  2. Reklamacja powinna zawierać zastrzeżenia związane z działalnością prowadzoną przez Bank oraz dane pozwalające na identyfikację osoby, której sprawa dotyczy. Klient powinien dołączyć wszelkie dokumenty związane z przedmiotem sprawy. Bank może zwrócić się do Klienta o uzupełnienie dokumentacji zgłaszanej reklamacji, w przypadku w którym uzupełnienie dokumentów warunkuje rozpatrzeniem reklamacji.
  3. Klient może złożyć reklamację w następującej formie:
    1. pisemnej - osobiście w każdej placówce Banku obsługującej Klientów, albo przesyłką pocztową na adres siedziby Banku, tj.: 42-300 Myszków, Kościuszki 111 albo na adres do doręczeń elektronicznych: AE:PL-81358-63593-TFHCU-24.
    2. ustnej - telefonicznie pod numerem: +48 34 313 78 00 albo osobiście podczas wizyty Klienta w siedzibie Banku bądź w dowolnej placówce Banku, obsługującej Klientów, przy czym przyjęcie reklamacji w formie ustnej wymaga potwierdzenia jej złożenia zgodnie z zasadami składania reklamacji na formularzu reklamacyjnym;
    3. w postaci elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, na adres poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Dane kontaktowe dostępne są na stronie internetowej Banku www.bsmyszkow.pl oraz w poszczególnych jednostkach/komórkach organizacyjnych Banku zajmujących się obsługą Klientów.

  1. Bieg terminu rozpatrywania reklamacji rozpoczyna się w dniu jej wpływu do Banku.
  2. Klient uprawniony jest do złożenia reklamacji przez pełnomocnika, na podstawie prawidłowo sporządzonego pełnomocnictwa.
  3. Bank udziela odpowiedzi na reklamację bez zbędnej zwłoki, jednak nie później, niż w terminie:
    1. 15 dni roboczych od dnia otrzymania reklamacji, związanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej;
    2. 30 dni kalendarzowych od dnia otrzymania reklamacji niezwiązanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej albo otrzymanych od osoby niebędącej Klientem Banku;
    3. 7 dni kalendarzowych od daty jej otrzymania dla reklamacji złożonej przez osobę, która nie zawarła umowy z Bankiem, albo wobec której nie został wypełniony obowiązek informacyjny o zasadach składania i rozpatrywania reklamacji w Banku.

W przypadku uzasadnionej niemożności udzielenia odpowiedzi w terminach podanych powyżej Bank informuje Klienta pisemnie lub we wskazany przez niego sposób na trwałym nośniku o konieczności wydłużenia terminu odpowiedzi, z podaniem przyczyny opóźnienia, wskazania okoliczności, które muszą zostać ustalone oraz określeniem przewidywalnego termin udzielenia odpowiedzi.                 

  1. W szczególnych przypadkach, termin udzielenia odpowiedzi może zostać wydłużony do:
      1. 35 dni roboczych od dnia otrzymania reklamacji, związanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej, w szczególności reklamacji kartowych rozpatrywanych przy udziale Visa lub MasterCard;
      2. 60 dni kalendarzowych od dnia otrzymania reklamacji niezwiązanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej.
  2. W przypadku niedotrzymania terminu określonego ust. 6-7 reklamację uważa się za rozpatrzoną zgodnie z wolą Klienta.
  3. Bank udziela odpowiedzi na reklamacje w formie pisemnej lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji z zastrzeżeniem, że forma i treść odpowiedzi nie może narażać Banku na postawienie zarzutu ujawnienia tajemnicy prawnie chronionej (w tym tajemnicy bankowej) osobom nieuprawnionym.
  4. Bank nie pobiera żadnych opłat i prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie reklamacji.
  5. Po otrzymaniu odpowiedzi na reklamację, Klient ma prawo do złożenia odwołania od decyzji Banku do:
    1. odwołania się do Zarządu Banku w terminie 30 dni od dnia otrzymania odpowiedzi na reklamację;
    2. zwrócenia się do Miejskiego Rzecznika Konsumenta lub Powiatowego Rzecznika Konsumenta (przysługuje Klientowi posiadającemu status konsumenta);
    3. zwrócenia się do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, działającego przy Związku Banków Polskich w celu pozasądowego rozstrzygnięcia sporu (przysługuje Klientowi posiadającemu status konsumenta) w przypadkach roszczeń określonych w Regulaminie Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, dostępnym na stronie internetowej Związku Banków Polskich (zbp.pl);
    4. wystąpienia z wnioskiem do Rzecznika Finansowego na zasadach określonych w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (w przypadku Klienta będącego osobą fizyczną);
    5. wystąpienia z wnioskiem do Rzecznika Finansowego o przeprowadzenie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich na zasadach określonych w Ustawie z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (w przypadku Klienta będącego osobą fizyczną);
    6. wystąpienia z powództwem do Sądu Powszechnego.
  1. Właściwym dla Banku organem nadzoru jest Komisja Nadzoru Finansowego z siedzibą przy ul. Pięknej 20, 00-549 Warszawa, adres korespondencyjny Urzędu: Komisja Nadzoru Finansowego, ul. Piękna 20 skr. poczt. 419, 00-549 Warszawa.

 

Informacja o zasadach składania i rozpatrywania zgłoszeń o transakcjach nieautoryzowanych w Międzypowiatowym Banku Spółdzielczym w Myszkowie

 

  1. Klient Banku ma prawo do złożenia zgłoszenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej, które Bank jest zobowiązany rozpatrzyć zgodnie zasadami określonymi w art. 46 Ustawy o Usługach Płatniczych.
  2. Klient może złożyć zgłoszenie wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej w następującej formie:
    1. pisemnej - osobiście w każdej placówce Banku obsługującej Klientów, albo przesyłką pocztową na adres siedziby Banku, tj.: 42-300 Myszków, Kościuszki 111 albo na adres do doręczeń elektronicznych: AE:PL-81358-63593-TFHCU-24.
    2. ustnej - telefonicznie pod numerem: +48 34 313 78 00 albo osobiście podczas wizyty Klienta w siedzibie Banku bądź w dowolnej placówce Banku, obsługującej Klientów, przy czym przyjęcie reklamacji w formie ustnej wymaga potwierdzenia jej złożenia zgodnie z zasadami składania reklamacji na formularzu reklamacyjnym;
    3. w postaci elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, na adres poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Dane kontaktowe dostępne są na stronie internetowej Banku www.bsmyszkow.pl oraz w poszczególnych jednostkach/komórkach organizacyjnych Banku zajmujących się obsługą Klientów.

  1. Klient powinien złożyć w Banku zgłoszenie wystąpienia nieautoryzowanej transakcji niezwłocznie po jej stwierdzeniu. Zgłoszenie takie musi zawierać:
    1. numer rachunku lub numer karty związanej z nieautoryzowaną transakcją;
    2. imię i nazwisko Posiadacza rachunku/ Użytkownika/ Użytkownika karty;
    3. datę dokonania transakcji płatniczej;
    4. oryginalną kwotę transakcji płatniczej;
    5. nazwę akceptanta lub bankomatu w przypadku transakcji dokonywanych kartą debetową;
    6. wskazanie powodu złożenia zgłoszenia;
    7. potwierdzenie czy Użytkownik/Użytkownik karty był w posiadaniu karty w chwili realizacji transakcji płatniczej, której dotyczy zgłoszenie;
    8. potwierdzenie czy transakcja na rachunku płatniczym była wykonana z należącego do Posiadacza/ Użytkownika karty urządzenia umożliwiającego dokonanie tej transakcji.
  1. W przypadku stwierdzenia przez Bank wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, Bank niezwłocznie po stwierdzeniu wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, to jest najpóźniej do końca kolejnego dnia roboczego, z wyjątkiem przypadku, w którym Bank ma uzasadnione i należycie udokumentowane podstawy, aby podejrzewać oszustwo, przywraca obciążony rachunek Klienta do stanu, jaki istniałby, gdyby nie miała ona miejsca.
  2. Bank udziela odpowiedzi na zgłoszenie w formie pisemnej lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji z zastrzeżeniem, że forma i treść odpowiedzi nie może narażać Banku na postawienie zarzutu ujawnienia tajemnicy prawnie chronionej (w tym tajemnicy bankowej) osobom nieuprawnionym.
  3. Właściwym dla Banku organem nadzoru jest Komisja Nadzoru Finansowego z siedzibą przy ul. Pięknej 20, 00-549 Warszawa, adres korespondencyjny Urzędu: Komisja Nadzoru Finansowego, ul. Piękna 20 skr. poczt. 419, 00-549 Warszawa.

Informacja o zasadach składania i rozpatrywania skarg w Międzypowiatowym Banku Spółdzielczym w Myszkowie  

Konsument ma prawo złożyć do Banku skargę na niezapewnienie spełnienia wymagań dostępności przez produkt albo usługę bankowości detalicznej zgodnie z wymogami Ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.

  1. Skarga powinna zawierać:
    1. imię i nazwisko konsumenta;
    2. adres do korespondencji, adres e-mail lub numer telefonu wraz ze wskazaniem preferowanego sposobu kontaktu;
    3. wskazanie produktu albo usługi bankowości detalicznej, których skarga dotyczy;
    4. wskazanie wymagania dostępności, którego nie spełniają produkt albo usługa bankowości detalicznej, wraz z żądaniem zapewnienia jego spełniania przez Bank.
  1. Skarga może także zawierać wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia spełniania wymagania dostępności przez produkt albo usługę bankowości detalicznej.
  2. Skargę, która nie zawiera informacji określonych w pkt. 2 Bank pozostawia bez rozpatrzenia.
  3. Konsument może złożyć skargę w następującej formie:
    1. pisemnej - osobiście w każdej placówce Banku obsługującej Klientów, albo przesyłką pocztową na adres siedziby Banku, tj.: 42-300 Myszków, Kościuszki 111 albo na adres do doręczeń elektronicznych: AE:PL-81358-63593-TFHCU-24.
    2. ustnej - telefonicznie pod numerem: +48 34 313 78 00 albo osobiście podczas wizyty konsumenta w siedzibie Banku bądź w dowolnej placówce Banku, obsługującej Klientów, przy czym przyjęcie skargi w formie ustnej wymaga potwierdzenia jej złożenia zgodnie z zasadami składania skargi;
    3. w postaci elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, na adres poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
  1. Bank rozpatruje skargę i udziela odpowiedzi na skargę w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. W szczególnie skomplikowanych przypadkach uniemożliwiających rozpatrzenie skargi i udzielenie odpowiedzi w powyższym terminie, Bank zawiadamia konsumenta w sposób, jaki konsument w skardze wskazał jako preferowany, o przyczynie zwłoki oraz wskazuje nowy termin rozpatrzenia skargi i udzielenia odpowiedzi, nie dłuższy niż 60 dni od dnia otrzymania skargi.Bank udziela odpowiedzi w sposób, wskazany przez konsumenta w skardze jako preferowany.
  2. W przypadku niedotrzymania przez Bank terminu określonego w pkt. 6 skargę uważa się za rozpatrzoną zgodnie z żądaniem skarżącego. Bank realizuje żądanie skarżącego w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia otrzymania skargi.
  3. Odpowiedź Banku zawiera:
    1. informację o wyniku rozpatrzenia skargi oraz w przypadku gdy skarga:
      1. nie została uwzględniona- uzasadnienie faktyczne i prawne,
      2. została uwzględniona- określenie terminu, nie dłuższego niż 6 miesięcy od dnia udzielenia odpowiedzi, w którym żądanie skarżącego zostanie zrealizowane;
    1. imię i nazwisko osoby upoważnionej przez Bank do udzielenia odpowiedzi wraz ze wskazaniem stanowiska, które zajmuje.
  1. W przypadku gdy skarga nie została uwzględniona, odpowiedź zawiera również pouczenie o możliwości:
    1. odwołania się od stanowiska Banku zawartego w odpowiedzi;
    2. skorzystania z instytucji mediacji lub innego pozasądowego mechanizmu polubownego rozwiązywania sporów;
    3. złożenia zawiadomienia o niespełnianiu przez produkt albo usługę bankowości detalicznej wymagań dostępności, o którym mowa w art. 67 Ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.
  1. Bank nie pobiera żadnych opłat i prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie skargi.

 

Zarząd Międzypowiatowego

Banku Spółdzielczego w Myszkowie